Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Bilderna är från juli 2007 och texten från 2007 - 2008.

Hem Bilder Resor


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Del 21, Odessa

black

black
Så sent att det var tidigt på morgonen hade vi ankommit till Odessa, och efter lite stödsömn var det dags att bege sig ut och upptäcka den kosmopolitiska staden vid Svarta havet.

black
Det första som slog en var den behagliga skuggan på de trädplanterade gatorna och den svalkande svaga brisen från havet. Trådbussar var det också gott om.

black
Stegen styrdes i riktning mot kryssningsterminalen och..

black
..Potemkintrappan (som barnvagnen rullar nedför i Eisensteins odödliga propagandafilm "Pansarkryssaren Potemkin") som leder ned mot hamnen.

black
Väl nedanför trappan får man korsa en vältrafikerad gata, med trådbuss, och..

black
..och sedan klättra upp igen för att komma över hamnbangården. Från bron över bangården har man får man en bra utblick över trappan, som smalnar av uppåt för att ge intryck av att vara längre än den är...

black
Väl över bangården kommer man till sjöstationen (Morskij Voksal). Härifrån går reguljär båttrafik till Turkiet och Bulgarien, och framför allt anlöper lyxiga kryssningsbåtar.

black
Spegelglas...

black
Odessa är en framför allt en hamnstad. En riktig hamnstad har hamnkranar...

black
"Gloria". Vackra linjer, men i måttligt skick...

black
Vi går tillbaks upp mot stan.

black
Valrörelse pågår i trappan, med diverse partier... Odessa tillhör den ryskspråkiga delen av Ukraina trots att det ligger långt västerut.

black
Odessa operan.

black
Odessa (drygt 1 milj. inv.) grundades på uppdrag av Katarina den stora 1794 efter att området vunnits från ottomanska imperiet i rysk-turkiska kriget. De äldre delarna av staden är lite kolonialt pampiga.

Wikipedia om Odessa

black
Ett Tjernobyl monument. Tjernobyl är lite av en nationalkatastrof för Ukraina som påverkat en stor del av befolkningen direkt eller indirekt.

black
Varierande bebyggelse. Nu börjar det bli kvällning och dags att bege sig mot hotellet.

black
Efter ett tekniskt uppehåll på rummet börjar vi leta efter spårvagnslinje 5 på gatan framför hotellet.

black
Kan det verkligen gå spårvagnstrafik här?

black
Jodå! Femman går visst här, då gäller det bara att hitta hållplatsen.

black
Vid nästa gathörn finns det till och med hållplatser i alla riktningar.

Linjekarta för spårvägen från -90 talet
Bättre geografisk karta (på ryska)

black
Odessa har ett hyfsat stort spårvägsnät, men som vanligt i fd. Sovjet håller det sig främst utanför centrum. I centrum är det istället trådbuss som gäller. Spårvägens vagnpark består till största delen av Tatra T3, och det var den enda vagntyp vi såg.

Ryskspråkig sida om Odessas spårväg

black
Så kom tillslut vår femma.

black
Lite trångt, men konduktrisen har järnkoll på vem som inte betalt!

black
Odessa är en av de tretton Hjältestäderna i Sovjetunionen. Obelisken och tillhörande pampighetstorg passeras med femman.

Engelska wikipedia om Hjältestäderna

black
En halvtimmes trång spårvagnsresa senare var vi framme vid ändhållplatsen Arkadia denna lördagskväll..

black
..då Den Folkvalde passade på att fylla år. Så här dags byter Arkadia publik, på dagen är det en badstrand (dit man snarare åker för att visa upp sig än för att bada i det skitiga hamnstadsvattnet) och på natten ett nöjesfält/disco/partyställe av stora mått. Schüsst ställe...

Nästa del


Sommarresa 2007 på fyra spår i Europa

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14 Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22


Hem Bilder Resor Upp